Bismillahirrahmanirrahim

Subahanallah wabihamdihi, Subahanallah wabihamdihi, Subahanallah wabihamdihi
Segala puji bagi Allah yang Maha Mencipta dan bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim.
Selawat & salam kepada Rasullullah S.A.W, & seluruh keluarga serta sahabat baginda yang dicintai.
Segala yang dicipta pasti akan musnah,
Segala yang baru akan menjadi sejarah,
Segala yang yang bermula pasti akan berakhir...

Selamat datang & Ahlan Wa Sahlan!
Semoga pengalaman diri & curahan minda di dalam blog ini memberi manfaat kepada semua. Amin.
__________________________________________

Tuesday, June 15, 2010

Menjaga hati

Rasulullah s.a.w bersabda; "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)

Ramai orang selalu bercakap pasal hati. Sudah dimaklumi maksud 'hati' dalam persoalan perasaan dan iman sebenarnya lebih merujukan kepada 'hati nurani'. Ia melibatkan sesuatu yang dirasa, dan tidak dapat disentuh. Sesuatu yang tidak dilihat, tapi jelas tampak kesannya pada manusia. Persoalan hati banyak dikupas olah ulama-ulama besar seperti Imam Al-Ghazali dan Ibn Qayyim Al-Jaziyya. 

Dalam aspek ini, masyarakat Melayu tidak kurang hebatnya mengungkap persoalan hati . Orang Melayu cuba melihat gejala-gejala hati dalam menafsir corak perasaan seseorang seperti sabar, marah, dendam, cemburu dan sebagainya. Maka perumpaan bahasa seperti 'buah hati', 'sakit hati', 'makan hati', 'hati batu', 'keras hati' dan sebagainya. Ini semua selalunya merujuk kepada keperibadian seseorang yang selalunya dikaitkan dengan persoalan hati. Elok juga mempelajari keindahan bahasa orang Melayu ini agar kita dapat lebih mengerti 'dunia hati' itu sendiri. 

Sebenarnya, hati itulah harta yang paling berharga dalam diri seseorang insan. Ia merupakan amanah paling bernilai yang diberikan Allah kepada setiap hambanya. Sesiapa yang merosakkan hatinya, maka rosaklah iman dan kehidupannya. Sesiapa yang membentuk dan menjaga hatinya, maka hiduplah imannya, dan termasuk dia didalam golongan  orang-orang yang beruntung.

Cahaya yang menyelubungi hati nurani seseorang akan tersinar dan terserlah kepada keperibadian akhlaknya, perbuatan akan tertib dan beradab, percakapannya baik dan beralas.

Adab sesama manusia dijaga,
Adab kepada Allah terjaga.
Jadilah orang-orang yang sentiasa menjaga hatinya.

No comments:

Post a Comment