Bismillahirrahmanirrahim

Subahanallah wabihamdihi, Subahanallah wabihamdihi, Subahanallah wabihamdihi
Segala puji bagi Allah yang Maha Mencipta dan bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim.
Selawat & salam kepada Rasullullah S.A.W, & seluruh keluarga serta sahabat baginda yang dicintai.
Segala yang dicipta pasti akan musnah,
Segala yang baru akan menjadi sejarah,
Segala yang yang bermula pasti akan berakhir...

Selamat datang & Ahlan Wa Sahlan!
Semoga pengalaman diri & curahan minda di dalam blog ini memberi manfaat kepada semua. Amin.
__________________________________________

Monday, June 7, 2010

Bahaya Fitnah

Fitnah merupakan dugaan hati yang amat berat untuk ditanggung. Orang yang difitnah akan merasa diri terhimpit oleh pelbagai bentuk perasaan...marah, geram, sedih, sebak, pasrah akan terkumpul semuanya di dalam dada.

Fitnah bisa menghancur peribadi seseorang kerana cerita buruk akan senang menular di kalangan masyarakat. Pandangan rakan taulan dan ahli keluarga orang yang difitnah akan berubah arah hanya kerana mendengar bunyi-bunyian yang dipetik halus oleh iblis dan syaitan yang merancak keaadaan. Lebih mudah jika aqal tidak diasah dan hati hati tidak disiram dengan ilmu. Baca sajalah apa yang telah tertulis dalam sejarah. Fitnah yang ditanggung oleh Nabi-nabi, rasul-rasul dan wali-wali Allah merupakan antara cerita fitnah yang sukar ditanggung oleh manusia biasa seperti kita.

Dalam kejelekan fitnah yang melemaskan, terdapat imbuhan oleh Allah bagi mereka dan bersabar dan redha. Sejuk pandangan Allah melihat hamba-hambanya yang senyum dalam kesedihan, cekal dalam kesabaran. Malah, Allah membentuk hati-hati mereka agar lebih kental, iman mereka lebih kuat terhadap penyerahan sepenuhnya kepada Allah. Bagi mereka, Allah sahaja yang maha mengetahui dan berkuasa terhadap tiap-tiap sesuatu, dan balasan besar atas ujian.

Islam menganggap penabur fitnah sebagai seorang pembunuh. Ia telah membunuh hati dan iman mereka sendiri. Lahir suburlah rasa kebencian, hilang sifat kemanusian, dan mereka lebih buruk dari haiwan. Hati-hati mereka didodoi oleh bisikan syaitan dan iblis yang akhirnya sanggup melahirkan fitnah sesama insan. Malah atas bisikan syaitan, mereka sanggup menghancurkan kehidupan orang. Bagi golongan ini, tunggu sajalah balasan Allah yang tidak akan tertanggung oleh badan!  Allah sendiri yang akan membalas, menghancur dan membinasa kehidupan mereka yang menabur fitnah pada ketetapan waktu yang bila-bila masa  akan datang.

No comments:

Post a Comment