Bismillahirrahmanirrahim

Subahanallah wabihamdihi, Subahanallah wabihamdihi, Subahanallah wabihamdihi
Segala puji bagi Allah yang Maha Mencipta dan bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim.
Selawat & salam kepada Rasullullah S.A.W, & seluruh keluarga serta sahabat baginda yang dicintai.
Segala yang dicipta pasti akan musnah,
Segala yang baru akan menjadi sejarah,
Segala yang yang bermula pasti akan berakhir...

Selamat datang & Ahlan Wa Sahlan!
Semoga pengalaman diri & curahan minda di dalam blog ini memberi manfaat kepada semua. Amin.
__________________________________________

Monday, May 24, 2010

Keyakinan hati

Keyakinan adalah perbuatan hati. Pembentukan sifat yakin yang tinggi biasanya mengambil masa mengikut kadar kekuatan hati seseorang. Dan yakin itu juga amat berkait rapat dengan kekuatan iman.


Hati itu membentuk iman, dan iman akan membentuk keyakinan. Rukun iman seseorang akan terpacak teguh bila seorang muslim meyakini terhadap rukun-rukunnya. Tidak mungkin seseorang yang mempunyai keyakinan yang tinggi terhadap Allah memiliki hati yang lemah. Hatilah yang membentuk keyakinan, dan seterusnya terjemah dalam akhlak peribadi seseorang. 


Allah akan sentiasa menguji keyakinan hamba-hambanya untuk memperteguh hati-hati mereka. Setinggi mana sifat hati hamba itu, seteguh itu jualah keyakinan.


Ramai yang cuba meyakini kekuasaan Allah, tetapi belum mempersiapkan hati untuk memperteguhkannya. Hasilnya, iman mereka seoalah lalang di padang yang luas, mengikut aturan arah angin yang bergoyang.


Ramai yang mencari keyakinan terhadap Allah, tetapi tidak membuka hati untuk meyakini petunjuk dan ketentuannya. Bila diri mencari keyakinan, bukalah juga hati untuk meyakini.

No comments:

Post a Comment